IJsclub Aol-Gloep in Vries wil een 400 meter ijsbaan van asfalt aanleggen.

,,We gaan proberen een eerste marathon te organiseren en mee te liften met de marathonvierdaagse op natuurijs. Maar het belangrijkste is dat de 400 baan er komt. Voor onze leden en alle schaatsliefhebbers uit de buurt", zegt secretaris Alle Tamminga van Aol Gloep tijdens de presentatie van het plan op vrijdag 5 juli 2019.

Het nieuwe ovaal moet op de bestaande natuurijsbaan aan de Sportlaan komen. Het is financieel haalbaar en het bestemmingsplan laat het toe, zo heeft onderzoek uitgewezen, aldus Tamminga. ,,We hebben een grote wegenbouwer naar ons plan laten kijken en overleg gehad met de gemeente over de mogelijkheden. De gemeente is enthousiast en wil meewerken aan het plan."

Elk jaar te dun ijs

Vries heeft een prachtig gelegen ijsbaan, omgeven met bomen en een bos. Maar waar natuurijsbanen in de omgeving de afgelopen jaren na een paar dagen matige tot strenge vorst open gingen, moest Aol Gloep de deuren gesloten houden. Reden: het ijs was niet dik genoeg.

Tamminga: ,,De afgelopen vijf jaar is de baan één keer open geweest." Dat heeft te maken met de ligging van de baan, legt de secretaris uit. ,,Die ligt in de luwte van de bomen en het bos. En de zon heeft grote invloed op de ijsgroei. Met name aan de noordkant, aan zijde van onze kantine."

Daarom is gekeken naar een 400 meter baan van asfalt met op het binnenterrein een baantje voor kinderen.

Technische man ingeschakeld

Aol Gloep heeft voor het plan de technische man Barend Lukkien uit het dorp ingeschakeld, die bij het naastgelegen openluchtzwembad De Leemdobben en buurman voetbalvereniging VAKO tientallen zonnepanelen -en collectoren heeft laten aanleggen.

Lukkien zegt dat het water voor de 400 meter ijsbaan van het zwembad betrokken kan worden. ,,Met de pomp van het zwembad kunnen we water op de ijsbaan spuiten. Laagje voor laagje."

,,We hopen dat er met een beetje vorst straks minimaal vijf keer per winter geschaatst kan worden," zegt secretaris Alle Tamminga.

Twee ton nodig

Voor de aanleg van de baan is ruim twee ton nodig. Aol Gloep wil eigen geld in het project steken en denkt met zelfwerkzaamheid kosten uit te kunnen sparen. Zo moet er 80 centimeter grond worden afgegraven.

Ook worden donateurs geworven en hoopt de club dat het huidige aantal leden van 700 flink gaat stijgen als de asfaltbaan er ligt. Verder wil de ijsvereniging een aantal acties houden en hoopt ze op bijdragen van gemeente en sponsors om de kosten te kunnen dekken. Tamminga: ,,In augustus start de eerste actie."

Aol Gloep en Lukkien willen vaart zetten achter het plan. Lukkien: ,,We hopen nog dit jaar met de aanleg te kunnen beginnen, zodat we hopelijk komende winter al kunnen schaatsen. Je moet optimistisch zijn, maar het kan."

Bron: DvhN

Zie verder ook hier en hier voor de berichtgeving op RTV Drenthe en andere informatie hieromtrent.

IJsclub Aol-Gloep zal de komende tijd volop acties ondernemen om realisatie van de asfaltbaan voor elkaar te krijgen. Download de bestanden en lees over de acties.

AOL GLOEP Donateurs Actie
PDF – 2.4 MB 31 downloads